STATUT
FUNDACJI POMOCY CHORYM NA MUKOWISCYDOZĘ
„PODARUJ ODDECH”
Tekst jednolity przyjęty uchwałą Zarządu Fundacji nr 3/2015
z dnia 30 listopada 2015 r.
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1
- Fundacja pod nazwą: Fundacja Pomocy Chorym na Mukowiscydozę „Podaruj Oddech”, zwana dalej Fundacją, ustanowiona została przez Małgorzatę i Jarosława Raczyńskich, zwanych dalej Fundatorem, aktem notarialnym sporządzonym przed asesorem notarialnym Joanną Blusz zastępcą notariusza Łukasza Roztoczyńskiego w jego kancelarii w Katowicach przy ulicy Mariackiej nr 37/2 w dniu 13 października 2015 r. Repertorium „A” numer 10906/2015.
- Fundacja działa na podstawie przepisów prawa polskiego oraz niniejszego statutu.
- Fundacja może używać nazwy skróconej: Fundacja „Podaruj Oddech”
- Fundacja jest apolityczna i nie związana z żadnym wyznaniem.
§ 2
- Siedzibą fundacji jest miasto Sosnowiec.
- Fundację powołano na czas nieokreślony.
- Terenem działalności Fundacji jest obszar Rzeczpospolitej Polskiej, przy czym w zakresie niezbędnym dla właściwego realizowania celów może ona prowadzić działalność także poza granicami Rzeczpospolitej Polskiej.
- Fundacja może dla celów współpracy z zagranicą posługiwać się tłumaczeniem nazwy w wybranych językach obcych.
§ 3
- Fundacja posiada osobowość prawną.
- Właściwym ministrem ze względu na charakter i cele fundacji jest minister do spraw zdrowia publicznego.
§ 4
- Dla wykonywania swoich zadań statutowych Fundacja może tworzyć jednostki organizacyjne, w tym: biura, placówki terenowe, oddziały i inne jednostki, a także przystępować do spółek.
- Fundacja może być członkiem krajowych i międzynarodowych organizacji o podobnym celu działania oraz wchodzić w skład stowarzyszeń w kraju i za granicą. Decyzję w tym przedmiocie podejmuje Zarząd.
§ 5
- Fundacja używa okrągłej pieczęci zawierającej znak Fundacji i napis w otoku: Fundacja Pomocy Chorym na Mukowiscydozę „Podaruj Oddech” oraz pieczątki podłużnej o treści zgodnej z jej nazwą i danymi identyfikacyjnymi.
- Fundacja może używać godła, logotypu i odznak według wzoru ustalonego prze Zarząd Fundacji.
§ 6
Fundacja może ustanawiać odznaki, medale honorowe, dyplomy i inne odznaczenia oraz przyznawać je wraz z innymi tytułami, nagrodami i wyróżnieniami osobom fizycznym, osobom prawnym i jednostkom organizacyjnym nieposiadającym osobowości prawnej, zasłużonym dla idei lub celów obranych przez Fundację.
§ 7
Fundacja może posiadać status Organizacji Pożytku Publicznego.
§ 8
- Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą w pełnym zakresie w rozmiarach służących realizacji jej celów statutowych.
- Fundacja może zatrudniać pracowników lub wolontariuszy.
Rozdział II
Cele i sposoby ich realizacji
§ 9
Celem Fundacji jest:
- Pomoc chorym na mukowiscydozę i choroby CFTR zależne.
- Upowszechnianie wiedzy o osiągnięciach nauki i medycyny dotyczących mukowiscydozy.
- Edukacja społeczna oparta na zasadach integracji.
- Rozwijanie kontaktów z ośrodkami związanymi z badaniami naukowymi i leczeniem mukowiscydozy.
§ 10
Fundacja realizuje swoje cele poprzez:
- Gromadzenie funduszy i środków rzeczowych na realizację celów statutowych.
- Prowadzenie działalności informacyjnej na rzecz osób chorych na mukowiscydozę.
- Dofinansowanie leczenia, zabiegów, rehabilitacji, terapii, sprzętu rehabilitacyjnego i opieki medycznej dla chorych na mukowiscydozę.
- Finansowanie i rozpowszechnianie publikacji naukowych, książek, ulotek, broszur, plakatów i innych materiałów związanych z mukowiscydozą.
- Finansowanie i wspieranie sympozjów, seminariów i innych form popularyzacji osiągnięć nauki i doświadczeń w walce z mukowiscydozą przeznaczonych dla osób dotkniętych tą chorobą i ich rodzin.
- Organizowanie i wspieranie konferencji, spotkań, warsztatów i szkoleń oraz kampanii społecznych dotyczących problematyki mukowiscydozy poprzez współpracę ze środowiskami nauczycielskim i uczniowskim.
- Świadczenie pomocy na rzecz chorych na mukowiscydozę w formie darowizn w postaci leków, sprzętu rehabilitacyjnego.
- Organizowanie akcji charytatywnych.
- Pomoc społeczną i działalność charytatywną w szczególności na rzecz chorych na mukowiscydozę będących w trudnej sytuacji materialnej i społecznej.
- Aktywizacja zawodowa chorych na mukowiscydozę.
- Promowanie wolontariatu i pracy społecznej prowadzonej na rzecz chorych na mukowiscydozę.
- Działania w dziedzinie ochrony zdrowia na rzecz chorych na mukowiscydozę.
- Współpracę ze szpitalami, instytucjami naukowo-badawczymi i organizacjami gospodarczymi.
- Wspieranie organizacyjne, rzeczowe i finansowe podmiotów o podobnych celach, w tym również komercyjnych podmiotów gospodarczych w ich działaniach zbieżnych z celami fundacji.
- Współpracę z władzami samorządowymi, rządowymi i organizacjami pozarządowymi w zakresie wymienionym w celach działania Fundacji.
- Pozyskiwanie środków z funduszy samorządowych, państwowych, europejskich i światowych na działania statutowe.
Rozdział III
Majątek i dochody Fundacji
§ 11
- Majątek Fundacji stanowi jej fundusz założycielski w kwocie 2.100 zł (dwa tysiące sto złotych 00/100) oraz inne mienie nabyte przez Fundację w toku działania.
- Z funduszu założycielskiego na działalność gospodarczą przeznacza się kwotę 1.000 zł (jeden tysiąc złotych 00/100).
§ 12
- Dochody Fundacji pochodzić mogą w szczególności z:
- a) darowizn, spadków, zapisów,
- b) dotacji i subwencji oraz grantów,
- c) dochodów ze zbiórek, aukcji i imprez publicznych organizowanych przez Fundację
- d) dochodów z majątku nieruchomego i ruchomego Fundacji,
- e) dalszych świadczeń fundatora i odsetek bankowych,
- f) dochodów z działalności gospodarczej prowadzonej przez Fundację,
- g) środków z funduszy państwowych, samorządowych, europejskich i światowych przeznaczonych na działalność statutową.
- Całość dochodów uzyskiwanych przez Fundację jest przeznaczona na jej działalność statutową.
§ 13
- Dochody pochodzące z dotacji, subwencji, darowizn, spadków i zapisów mogą być użyte na realizację celów Fundacji tylko z poszanowaniem woli spadkodawców lub donatorów.
- W sprawach przyjęcia darowizn i dziedziczenia oświadczenia wymagane przepisami prawa składa Zarząd Fundacji.
- W przypadku powołania Fundacji do dziedziczenia, jej Zarząd składa oświadczenie o przyjęciu spadku z dobrodziejstwem inwentarza tylko wówczas, gdy w chwili składania tego oświadczenia jest oczywiste, że stan czynny spadku przewyższa długi spadkowe.
§ 14
Fundacja odpowiada za swoje zobowiązania całym swoim majątkiem.
Rozdział IV
Ograniczenia w gospodarowaniu finansami Fundacji
§ 15
- Fundacja nie może udzielać pożyczek lub dokonywać zabezpieczenia zobowiązań majątkiem Fundacji w stosunku do członków organów Fundacji lub pracowników Fundacji oraz osób, z którymi pracownicy pozostają w związku małżeńskim albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej „osobami bliskimi”.
- Fundacja nie może przekazywać swojego majątku na rzecz członków organów Fundacji lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach.
- Fundacja nie może wykorzystywać swojego majątku na rzecz członków organów Fundacji lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich chyba, że to wykorzystanie bezpośrednio wynika ze statutowego celu Fundacji.
- Fundacja nie może dokonywać zakupu towarów lub usług na szczególnych zasadach od członków organów Fundacji, osób bliskich tych członków, pracowników Fundacji oraz ich bliskich oraz podmiotów, w których uczestniczą członkowie organów Fundacji lub pracownicy Fundacji oraz ich osoby bliskie.
Rozdział V
Organy Fundacji
§ 16
- Organami Fundacji są:
- a) Rada Fundacji,
- b) Zarząd Fundacji.
Rada Fundacji
§ 17
- Rada Fundacji jest organem kontrolnym i opiniującym Fundacji.
- Rada Fundacji składa się z 3 do 5 osób.
- Członków pierwszego składu Rady Fundacji powołują Fundatorzy. Następnych członków Rady Fundacji na miejsce osób, które przestały pełnić tę funkcję lub dla rozszerzenia składu Rady, powołują Fundatorzy. Po śmierci ostatniego z Fundatorów, członków Rady na miejsce osób, które przestały pełnić tę funkcję lub dla rozszerzenia składu Rady, powołuje swą decyzją Rada.
- Kadencja Rady Fundacji trwa 2 lata. Członkowie Rady Fundacji mogą być powołani na kolejne kadencje.
- Członkostwo w Radzie Fundacji ustaje z upływem kadencji oraz w przypadku pisemnej rezygnacji z członkostwa, śmierci członka Rady lub w wyniku odwołania z funkcji w Radzie przez Fundatora.
- Nie można łączyć członkostwa w Radzie Fundacji z pełnieniem funkcji w Zarządzie Fundacji lub ze stosunkiem pracy z Fundacją.
- Przewodniczącego Rady każdorazowo wskazuje Fundator. W przypadku braku wskazania przez Fundatora w akcie powołania Członka do Rady, Rada sama wybiera ze swego grona Przewodniczącego Rady. Przewodniczący Rady kieruje pracami Rady, reprezentuje ją na zewnątrz oraz zwołuje i przewodniczy zebraniom Rady.
- Członkowie Rady Fundacji nie pobierają wynagrodzenia z tytułu udziału w pracach tego organu, z wyjątkiem zwrotu uzasadnionych i udokumentowanych wydatków związanych z uczestnictwem w pracach tych organów, w tym kosztów podróży.
§ 18
- Rada Fundacji zbiera się co najmniej raz w roku. W posiedzeniach Rady uczestniczy przedstawiciel Zarządu Fundacji w celu składania wyjaśnień.
- Radę Fundacji zwołuje Przewodniczący Rady z własnej inicjatywy albo na wniosek Zarządu lub Fundatora zgłoszony na piśmie. Posiedzenie Rady zwołane na wniosek Zarządu lub Fundatora winno odbyć się nie później niż w ciągu 14 dni od daty zgłoszenia wniosku do Przewodniczącego Rady.
- Rada Fundacji podejmuje decyzje w formie uchwał – zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej połowy swoich Członków. W razie równej liczby głosów decyduje głos Przewodniczącego.
- Każdy członek Rady Fundacji ma jeden głos.
§ 19
Do zadań Rady Fundacji należy:
- Sprawowanie nadzoru i kontroli nad działalnością Zarządu Fundacji.
- Występowanie z wnioskami dotyczącymi działalności Fundacji.
- Opiniowanie rocznych programów działania Fundacji.
- Wyrażanie opinii w sprawach przedłożonych jej przez Zarząd.
- Rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań z działalności Zarządu.
- Kontrolowanie bieżącej działalności Zarządu Fundacji.
- Nadzór nad działalnością Fundacji.
- Uczestniczenie w zebraniach Zarządu Fundacji z głosem doradczym.
§ 20
Rada Fundacji w celu wykonania swych zadań jest uprawniona do:
- Żądania od Zarządu Fundacji przedstawienia wszelkich dokumentów dotyczących działalności Fundacji.
- Dokonywania rewizji majątku oraz kontroli finansowej Fundacji.
Zarząd Fundacji
§ 21
- Zarząd Fundacji składa się z 3 do 7 osób, w tym Prezesa i jest powoływany przez Fundatora na czas nieokreślony.
- Nowych Członków Zarządu na miejsce osób, które przestały pełnić tę funkcje lub dla rozszerzenia składu Zarządu powołują Fundatorzy. Fundator w akcie powołania do pełnienia funkcji Członka Zarządu ma prawo wskazać, który z Członków Zarządu pełnić będzie funkcję Prezesa Zarządu. W przypadku braku wskazania przez Fundatora w akcie powołania Prezesa Zarządu, Zarząd sam wybiera ze swego grona Prezesa Zarządu.
- Fundatorowi przysługuje prawo odwołania Zarządu lub każdego z jego Członków, w tym Prezesa, w każdym czasie.
- Członkowie Zarządu mogą otrzymywać z tytułu pełnienia swojej funkcji zwrot uzasadnionych kosztów lub wynagrodzenie, jednakże w wysokości nie wyższej niż przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw ogłoszone przez Prezesa GUS za rok poprzedni.
- Członkostwo w Zarządzie Fundacji ustaje:
- a) w przypadku złożenia pisemnej rezygnacji przez Członka Zarządu
- b) w razie odwołania przez Fundatora
- c) z chwilą śmierci
- Fundatorzy wchodzą w skład Zarządu.
§ 22
- Zarząd kieruje działalnością Fundacji i reprezentuje ją na zewnątrz.
- Do zadań Zarządu należy w szczególności:
- a) kierowanie bieżącą działalnością Fundacji,
- b) realizacja celów statutowych,
- c) sprawowanie zarządu majątkiem Fundacji,
- d) zaciąganie zobowiązań w imieniu Fundacji,
- e) uchwalanie rocznych planów działania Fundacji oraz planów finansowych,
- f) uchwalanie regulaminów,
- g) ustalanie wielkości zatrudnienia i wysokości środków na wynagrodzenia pracowników Fundacji,
- h) przyjmowanie darowizn, spadków i zapisów, subwencji i dotacji,
- i) podejmowanie uchwał w sprawie zmian statutu Fundacji, połączenia z inną Fundacją oraz likwidacji Fundacji,
- j) decydowanie o utworzeniu i likwidacji placówek, biur oraz oddziałów,
- k) decydowanie o członkostwie Fundacji w organizacjach i stowarzyszeniach,
- l) podejmowanie decyzji we wszelkich sprawach nie przekazanych do kompetencji innych organów.
- Zarząd może powołać pełnomocników do wykonywania wyodrębnionej sfery spraw Fundacji.
§ 23
- Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż 3 razy w roku.
- Posiedzenie Zarządu zwołuje Prezes z własnej inicjatywy lub na wniosek Członka Zarządu.
- Posiedzenia Zarządu mogą być zwołane pisemnie lub za pomocą faxu, telefonicznie, elektronicznie albo w formie ustnego zawiadomienia skierowanego bezpośrednio do jego członków minimum na 7 dni przed posiedzeniem.
- O posiedzeniu muszą być powiadomieni wszyscy Członkowie Zarządu.
- W posiedzeniach Zarządu mogą uczestniczyć członkowie Rady Fundacji oraz goście zaproszeni przez Prezesa Zarządu.
- Uchwały mogą zostać podjęte także w trybie szczególnym, bez zwołania i odbycia posiedzenia Zarządu, tj.:
- a) w trybie obiegowym przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość, w szczególności poprzez oddanie swoich głosów za pomocą poczty elektronicznej, lub faksu a następnie złożenie podpisu pod treścią uchwały przez Członków Zarządu zgodnie z oddanym głosem,
- b) w trybie głosowania pisemnego przez podpisanie przez każdego członka Zarządu treści proponowanej uchwały (kart z podpisami Członków Zarządu pod treścią danej uchwały) z zaznaczeniem czy głosuje on „za”, „przeciw” czy „wstrzymuje się od głosu” oraz przekazie tak podpisanej uchwały Prezesowi Zarządu.
- Uchwały Zarządu mogą zostać podjęte w trybie określonym w punkcie 6 powyżej o ile wszyscy Członkowie Zarządu zostali powiadomieni o treści projektu uchwały i nie zgłosili niezwłocznie sprzeciwu wobec takiego trybu podjęcia uchwały.
- Uchwała poddana pod głosowanie w trybie szczególnym zgodnie z punktem 6 jest uważana za podjętą, po spełnieniu warunków o których mowa w punkcie 9 oraz po oddaniu głosu przez ostatniego Członka Zarządu biorącego udział w głosowaniu.
- Zarząd podejmuje decyzje za pomocą uchwał zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy swoich Członków, jeżeli dalsze postanowienia Statutu nie stanowią inaczej. W przypadku równego rozłożenia głosów decyduje głos Prezesa Zarządu.
- Każdy Członek Zarządu ma jeden głos.
Sposób Reprezentacji oraz zaciągania zobowiązań majątkowych
§ 24
Oświadczenia woli w imieniu Fundacji składa samodzielnie Prezes Zarządu lub dwaj Członkowie Zarządu działający łącznie.
Rozdział VI
Zmiana Statutu
§ 25
Zmian w statucie Fundacji dokonuje Zarząd Fundacji bezwzględną większością głosów przy obecności co najmniej połowy swoich Członków, w tym Prezesa Zarządu, przy akceptacji Fundatora.
Rozdział VII
Połączenie z inną fundacją
§ 26
- Fundacja może się połączyć z inną fundacją dla efektywnego realizowania swoich celów.
- Połączenie z inną fundacją nie może nastąpić, jeżeli w jego wyniku mógłby ulec istotnej zmianie cel Fundacji.
- W sprawach połączenia z inną fundacją decyzję podejmuje Zarząd Fundacji bezwzględną większością głosów przy obecności co najmniej połowy swoich Członków, w tym Prezesa Zarządu.
Rozdział VIII
Likwidacja Fundacji
§ 27
- Fundacja ulega likwidacji w razie osiągnięcia celów, dla których została ustanowiona lub w razie wyczerpania się jej środków finansowych i majątku.
- Decyzję o likwidacji Fundacji podejmuje Zarząd w drodze jednomyślnej uchwały.
W przypadku niemożności podjęcia dwukrotnie przez Zarząd jednomyślnej uchwały o likwidacji Fundacji (brak jednomyślności), do podjęcia tej uchwały będzie uprawniona Rada Fundacji bezwzględną większością głosów, przy obecności co najmniej połowy swoich Członków. Okres, jaki musi upłynąć pomiędzy każdym z głosowań w sprawie likwidacji Fundacji przez Zarząd a następnie Radę, nie może być krótszy niż 2 tygodnie. - O likwidacji Fundacji Zarząd zawiadamia ministra właściwego do spraw zdrowia publicznego.
- Środki finansowe i majątek pozostały po likwidacji Fundacji mogą zostać przeznaczone mocą uchwały Zarządu na rzecz działających w Rzeczpospolitej Polskiej organizacji o zbliżonych celach.
Rozdział IX
Postanowienia końcowe
§ 28
- Wszelkie decyzje należące, zgodnie z treścią niniejszego Statutu, do kompetencji Fundatorów, mogą być podejmowane przez każdego z Fundatorów samodzielnie.
- Oświadczenia woli w imieniu Fundatorów może składać każdy z Fundatorów samodzielnie.
- Decyzje podejmowane przez Fundatorów, a przewidziane postanowieniami niniejszego Statutu, powinny mieć postać pisemnych zarządzeń.
- Po śmierci ostatniego z Fundatorów decyzje zastrzeżone w niniejszym Statucie dla Fundatora przechodzą do wyłącznych uprawnień Rady Fundacji.